ŞAİRİN İMTİHANI
Şair, son model arabaya binebilir mi?
Sırtını
kalorifer peteğine yaslayarak çok iyi şiir yazılamayacağına inananlardanım. İyi
şiir yazmak için üşümek gerekir. Masa başı şiirler kendini çabuk ele verir.
Kurgudan çok yaşanmışlık şaire değer katar. Son yıllarda yeni son model binek
otomobillerin arttığı, eski otomobillerin azaldığı bir ortamda, şairleri
bunlardan uzak tutmak anlamsız olur. Zahiren son model arabaya binilmesinde çok
bir sorun olmasa da şairin deruni yanına nasıl bir tesiri olur irdelemek
gerekir. Para ve imkân ile her dem haşir neşir olan kimi şairin fakir edebiyatı
yapması itici gelir insana. Şairin, lüksü yaşama özgürlüğü vardır elbette ama okurunda
bu yazdıklarına inanmama gibi bir lüksü her zaman olacaktır. Bana göre lükste
olsa eski model arabalar şaire daha çok şiir yazdırır gibi geliyor bana.
Şairin
makbulü
Şiir
daha çok kulak ile sevilir. Az okuyan ve daha hazırcı bir toplum olduğumuz için
aynı müzikte olduğu gibi sesi ve görüntüsü olan şair daha çok kitlelere ulaşır.
Makbul şair, afyon etkisindeki retoriğe ayarlı kitleleri mayıştırır. Radyocu ve
televizyoncu olanı daha makbuldür. Popülarite bu alanda da kendini hissettirir.
Benlik histerisine kapılan kimi şair üretmeden çok tüketir kendini. Şiir
dinletileri, kitap fuarları, söyleşiler, çalıştaylar, sempozyumlar derken diyar
diyar gezen şair daha çok makbul gibi gözükebilir. Şiir kitabını çok satabilen
şair makbuldür. Çok satıyor ukalası ve serbest piyasa kapitali olan daha çok yer
bulur. Maddiyatı iyi olan şair, çoğu sponsorluğunu kendi üstlendiği için
avantajlı konumdadır. Her alanda olduğu gibi güzel bayan şair her zaman daha
çok aranılandır. Yazdıkları bir şekilde de olsa kabuldür sanki. Son tahlilde şairin dirisinden çok ölüsü makbuldür
derler de inanmazdım.
En
çok ve en kolay eleştirilen şair
Her
üç kişiden beşinin şair olduğu türünden insana itici gelen kelime oyunlarıyla
şairlerin çokluğuna eleştirel göndermeler yapılır. Şiir kitaplarının okunmadığı
söylenerek yine şairler hedef tahtasındadırlar. Hele bir de romana, hikâyeye,
nesre yönelen bir zaman şiir yazanların eleştirdiği ilk camiada şairlerdir. İşin
ilginç yanı şairi, şair daha çok eleştirir. Gözden çıkarılan şair hedef
tahtasına konularak ben iyi şairim
bilinçaltına verilmeye çalışılır. Şairi şiirden soğutmaya çalışan, şiiri sadece
kendisinin yazdığına inanan veyahut başkalarını inandırmaya çalışan bir güruh
var her zaman. Gerek sağda gerek solda şairler hep bir sınıflandırmaya tabi
tutulur. Beş soldan iki sağdan verilen şair isimleri aritmetik olarak
çoğaltılır. Siyah punto ile yazılan bu isimler yaşayan şairler için daha çok al
gülüm ver gülüm şeklinde tezahür eder. Birçok dergi editörleri şairlerin
mesajlarına geri dönmezler. Kimi dergilerde şiirler, boşlukları doldurmakta
kullanılır çoğu zaman. Özellikle dergi camiasında şairin mümkün mertebe şiir
yazmaması arzu edilir. Dergiler en çok şairlerden beslenir ama dergilerin bir numaralı
şamar oğlanı da şairlerdir.
Kalın
sağlıcakla.
İlkay Coşkun
21.01.2019
Yazı No: 9
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder