Poetik Mülahaza
Şiir nedir sorusu her önümü geldiğinde, geri planda şiir ne
değildir sorusu beraberinde geliyor zihnime. Çizilen hattın belirlenmesi
açısından, ‘her şey zıddı ile kaimdir’
sözüyle örtüşüyor zıtlık. Neye göre, kime göre, alt soru perspektifleri
tablonun rötuşlarını sunuyor adeta. Şiir, insanlığın ortak paydasında söz
sanatıdır aslında.
Şiir, dilin güzelliklerini öğreten, imgelerle, ahenk
unsurlarıyla harmanlanmış sözcükler, cümleler sanatıdır, zanaatıdır bir yerde.
Şiir ülkeler kurmaz, medeniyetlere katkıları olur sadece. Olsa olsa şiirle
yatıp şiirle kalkanlar için takıntı olabilir. Şiir, hayata bakış açısını, yaşam
felsefesini belirleyen önemli bir unsur niteliği taşıyabilir.
Şiir, edebiyatın kalbi, can damarı, beynidir. Nasıl ki kalp,
damarlar, beyin hayat fonksiyonlarının olmazsa olmaz unsurlarıdır. Şiir de
edebiyatın en önemli hayat kaynağıdır. Birçok edebi tür içerisinde gizlenmiş
şiirleri görürüz her daim edebiyatta.
Şiirsel anlatımıyla romanı, öyküyü, hikayeyi vs. birçok türü
sayabiliriz. Müziğin temelinde de şiir vardır aslında. Uyum ve ahenk şiirin
nasıl ki özünü oluşturuyorsa, edebiyatın harcında da şiir vardır. Şiir,
edebiyat üstü değil, edebiyatın ta kendisidir. Şiir, edebiyatın üssüdür.
Nasıl
ki kelimelerin hal ekleri var, şiirin de bir hal eki, iklimi vardır. Olmalıdır da. Şiirin güz hali,
şiirin eylül hali, şiirin kış hali, şiirin ılıman hali gibi. Yeri gelir yanar
sıcaktan, yeri gelir donar. Şiirin ‘var hali’
dir iklim. Hayatın hallerini çağrıştıran iklim şiire nüfuz eder, şiirle içselleşir. Tohumla yenilenen tabiat
gibi doğar küllerinden. Güzel kokularını doğaya salar ve seslerle ahenk
oluşturup gezinir yeniden.
Genellikle yolda yürürken zihnime imgeler takılır. Not
defterime bu aforizmik söz kırıntılarını not ederim. Şiir yazma isteğim
arttığında, bu notlarım doğrultusunda şiirim şekillenir. Sonuçta yazmak
istediğim şiir değil de bambaşka bir şiir çıkar ortaya.
Şiiri
seslendirmelerinde, şiirde kullanılan fon müziğinin, şiirin önüne geçmesini
engellemek, kelimeleri yutmamaya ve vurgulara dikkat etmek gerekir. Son olarak
da şiir seslendirmelerinde aşırı yüksek tondan kaçılmasına dikkat edilmesi
gerekir.
İlkay Coşkun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder